*12. 2. 1942 František Derfler
– woodcrafter – člen kmene Ojibway v Táboře (vedený
L. Vodákem – Letícím Sokolem)
Otec František, matka Edita. Otec byl voják. Žili v Rokycanech. Otec pocházel
z Líšťan u Loun a Citolib. Matka pocházela z Dolní Tuzly v Bosně. Matčin
dědeček Antonín Kohout na zkušené v Bosně poznal babičku, později padl za
první světové války. Babička po vzniku ČSR odešla do Československa. Matka
vyrostla v Českých Budějovicích. Seznámení s otcem, často se stěhovali.
Hodnost plukovník, zůstal v armádě až do roku 1968. – Sestra starší o tři
roky. – Nejranější vzpomínky jsou spojeny s americkou armádou, která
osvobozovala Rokycany. Za války otec demobilizován, pracoval jako úředník.
Názor rodičů na společenské změny po válce. O politice se doma nemluvilo.
Otec se v armádě musel přizpůsobit. –
V polovině třetí třídy (asi 1951) přestěhovali do Tábora, seznámil se a
skamarádil s několika kluky a jeden z nich v domě, kde žil Ladislav Vodák,
který tehdy pracoval jako úředník. Byl to velmi aktivních vedoucí woodcraftu,
což bylo hnutí organizované Ligou lesní moudrosti (respektive Ligou
československých woodcrafterů) a vycházelo z knih E. T. Setona. Orientoval
kluky k zájmu o indiány a o přírodu, ale osobně s nimi nechodil do lesa či na
toulky kolem jihočeských rybníků přírody, ale vždy jim navrhoval různé typy
her, získávání orlích per, různých zkoušek apod. Z party kluků vznikl kmen
Ojibway podle indiánského kmene, který žil v lesním prostředí u velkých
jezer, nikoliv na prériích.
Zajímala jej příroda, les, zvířata, zejména ptáci - přál si stát se lesníkem,
přírodovědcem, speciálně ornitologem, nebyl ale přijat na lesnickou školu
v Písku, vystudoval nakonec střední zemědělsko-technickou školu v Táboře.
Zde se zájmová orientace proměnila: náhodou se ocitl ve školním
dramatickém souboru, vedl ho profesor Fury. Téměř současně se ocitl
i u táborských ochotníků – pod vlivem souseda Jaroslava Hurta, bývalého
režiséra Národního divadla. Hrál v ochotnické inscenaci „Dundo Maroje“
a dostal též malou roli. Setkání s Hurtem ovlivnilo zájem o divadlo. V obou
souborech dostával další, větší příležitosti. Rodiče nebyli divadlu kladně
nakloněni, důvod jejich nedůvěry.
– Archiv rodinných fotografií byl zničen při záplavách na Lužnici.
Dokumentace divadelních počátků FD neexistuje.
Rozhodnutí studovat herectví v maturitním ročníku zemědělské školy. Úvahy
o režii později. Průběh přijímacích zkoušek na jaře 1960. V čele komise
tehdejší děkan Antonín Kurš. Rybářská etuda a monolog ze „Zmoudření dona
Quijota“. Kladný výsledek.
Spolužáci z ročníku: A. Strejček, I. Misař, J. Heger (Kučera), L. Županič,
L. Mareček, J. Mucha, J. Andresíková,J. Hlaváčková, J. Petrů, H. Šimková.
Volba JAMU ovlivněna kontakty s hereckou rodinou Šolcových z Tábora. -
Tomáš Šolc i Marie Šolcová studovali v Brně, proto se rozhodl pro Brno.
Po absolutoriu na brněnské Janáčkově akademii múzických umění (JAMU)
v roce 1964 působil nejprve v pražském Divadle Jiřího Wolkera (1964–1975).
V roce 1969 stál u zrodu experimentální scény Bílé divadlo. Poté do roku
1980 působil v brněnském Divadle Husa na provázku. Od roku 1980 byl
členem činohry Státního (později Národního) divadla v Brně, kde v letech
1990 až 1997 pracoval ve funkci šéfa jeho činohry.
V roce 1988 inicioval vznik Divadla U stolu, původně bytového divadla, které
po celou dobu jeho existence (do léta roku 2018) vedl.
Signatář Charty 77 a vydavatel brněnské samizdatové edice Studnice.
V listopadu 1989 v Brně spoluzaložil místní Občanské fórum a stal se i jeho
mluvčím.
Režijně či autorsky se podílel na více než 60 inscenacích, vytvořil téměř 200
rolí. Od roku 2003 přednášel na Divadelní fakultě JAMU, o pět let později zde
získal profesuru.
Účinkoval v několika filmech a řadě televizních filmů a seriálů (např. Balada
pro banditu, Četnické humoresky). Spolupracoval také s Českým rozhlasem,
např. na cyklu Toulky českou minulostí.
/*Plzeň/