*24. 3. 1919 MUDr. Jaromír Wolf – Vlk
– woodcrafter, zakládající člen kmene Wahpeton;
Ustavující sněm Kmene Wahpeton se uskutečnil 13. června 1936, J. Wolf byl
zvolen rádcem kmene Wahpeton.
výrazná postava českého woodcraftu i českého horolezectví.
Už jako člen chlapecké YMCA a účastník jejích táborů, které tehdy vedl Joe
First, přítel E. T. Setona, se seznámil s myšlenkou lesní moudrosti. Rozhodující
vliv na jeho cestu k woodcraftu i cestu životem mělo však studium na
pražském Akademickém gymnáziu. Stal se nadšeným obdivovatelem řecké
filosofie a vyznavačem jejího ideálu: dokonalosti těla i ducha. Již na starých
fotografiích z 30. let je vidět Vlkovu atletickou a asketickou postavu,
vyrovnanou vnitřně i se svým okolím.
Miloval přírodu a pobyt v ní a to ho přirozeně svádí dohromady se
spolužákem S. Křížem - Šípem, již tehdy členem Ligy čs. woodcrafterů.
S dalšími spolužáky a kamarády – C. Švehlou, M. Zoufalým, J. Rojíčkem,
K. Hromadou - se rozhodli založit woodcrafterský kmen Wahpeton, jehož
ustavující sněmovní oheň vzplanul 13. 6. 1936. Do vedení kmene byli zvoleni:
S. Kříž – Šíp – náčelník, C. Švehla – Bobr – ohnivec, J. Wolf – Vlk – rádce,
M. Zoufalý – Sova – písmák, J. Rojíček – Rorejs – hospodář, K. Hromada –
Kopčán – hlasatel. Každé léto a každou zimu jezdili tábořit na Walden
v Nízkých Tatrách, který byl tehdy nejen centrem ligové woodcrafterské
činnosti v ČSR, ale specifickou duchovní školou, na jejíž absolvování se
nezapomíná.
Na podzim 1936 získal první orlí pera a o vánocích spolu s ostatními bouřlivě
prožil návštěvu E. T. Setona v Praze. Činnost kmene Wahpeton vrcholí v roce
1938 a v témže roce maturuje a začíná studovat na Lékařské fakultě
University Karlovy.
Stále pracoval na svém všestranném rozvoji a zaměření kamarádů převážné
na manuální dovednosti a indiánský kolorit mu přestalo vyhovovat. To bylo
jednou z příčin, proč v říjnu 1938 vystoupil z kmene Wahpeton a se
slovenskými woodcraftery, jejichž rodiny se po rozdělení republiky vrátily do
Prahy, založil nový Kmen Dakota. Vždy měl snahu poznávat a prožívat
woodcraft do větší hloubky a šířky.
Na počátku války se všichni pražští woodcrafteři opět sešli v jednom kruhu
a v roce 1941 vznikl Kmen pražských woodcrafterů, jehož aktivním členem
byl samozřejmě i Vlk. Kmen se po celou dobu války scházel ilegálně na
sněmech, konal obřady, jezdil na vodu, tábořil v týpích - hlavně na Královské
na Slapech a na Stvořidlech na Sázavě.
Kmen Dakota nezanikl ani v poválečné hektické době a na výročním sněmu
(3. 2. 1946) byl dokonce zvolen opět náčelníkem. Společná činnost byla však
již méně intenzivní a kmen se pomalu rozešel: členové odešli vést jiné kmeny
mladších hochů, pracovali v náčelnictvu LČSW (např. Vlk byl ve výboru pro
pocty), dohánějí studia, zakládají rodiny...
Po válce byl nejprve předsedou přípravného výboru Ligy československých
woodcrafterů (od 22. 5 1945), řádně byl zvolen předsedou 30. 9. 1945 na
valné hromadě spolku.
Obnovení činnosti LČSW bylo povoleno Ministerstvem vnitra 18. 6. 1946.
Ve dnech 1. - 3. 11. 1946 se konala valná hromada a sněm za účasti 44 členů
LČSW. Činnost odstupujícího náčelnictva byla kladně hodnocena. Z voleb
vzešlo nové náčelnictvo LČSW, již bez J. Wolfa.
Sněm 2. 11. 1946 mu udělil nejvyšší vyznamenání Ligy čs. woodcrafterů
Řád bisona za osobní statečnost.
Po dokončení studií (1948) pracoval v nemocnicích v Čáslavi, Děčíně a ÚVN
v Praze;
V letech 1949 - 1950 působil jako vedoucí horolezeckého oddílu Sokol Slavia
Děčín – Podmokly;
Od roku 1954 se pak už stále věnoval jako internista tělovýchovnému
lékařství.
Staří přátelé se s ním už nepotkávali v týpiových táborech, ale v horách,
kam mířil každou volnou chvíli, a zvláště na těch „nejtvrdších“ akcích.
Horám, horolezectví a vysokohorské turistice Vlk zcela propadl a to, že se
v letech 1958 - 1961 plavil po světových oceánech jako lodní lékař, byla jen
výjimka potvrzující pravidlo.
Odolal nátlaku KSČ, a přesto díky své odbornosti, slušnosti a serióznosti
stanul v čele Svazu horolezectví ČSTV; stal se též členem různých
mezinárodních horolezeckých společností.
A jenom díky jemu se tak mohla řada našich horolezců, jejichž kádrový profil
nebyl nikdy nejskvělejší, podívat do světových velehor. Bratr Vlk, i když se tak
rád toulal, nebyl však „osamělým vlkem“ - žil v harmonickém manželství
a své děti, syna a dceru, systematicky vedl k láskyplnému vztahu k přírodě.
Kolik hor a kopců prolezl a prochodil, už asi nikdo nespočítá, jako lékař se
zúčastnil např. horolezeckých expedicí do Hindúkuše, Pamíru a Himálaje
(1973 a 1976).
Protože byl skutečně všestranný, zanechal po sobě stovky článků
v novinách a časopisech, ve kterých čtenářům přibližoval svět hor, přírody
a prostého pobytu v přírodě. Zanechal po sobě i výborné knihy.
K několika fotografickým publikacím o světových velehorách napsal
průvodní text – Horolezecká zastavení (1988), Ostrovy v oblacích (1989).
Ve svých knihách Hindúkůš (1967), Řeka jménem Červánky (1975)
a Šivova velká noc (1979) kronikářsky důsledně, ale přitom velmi poutavě
zachytil průběh horolezeckých expedicí do Himálaje (výstup na Makalu),
jejich všední, slavné, ale i tragické okamžiky. Vlkův jazyk je mimořádně
vytříbený a poetický a prozrazuje nejen výborného pozorovatele
a psychologa, ale především moudrého člověka, který dokáže vidět krásu
věcí v jejich prostotě a přirozené podstatě, bez mámivých brýlí novodobé
civilizace.
Publikace pro skauty a woodcraftery – Oheň třením dřev (Hlasatel
Wahpetonu 6-1998), Potrava v divočině (Hlasatel Wahpetonu 1-1999),
Malování podzimu (2000) a Oheň třením dřev (2000); Šachmat (Latinské
texty z básní Horatia, Tibulla a z Nového zákona ze Zjevení sv. Jana upravili
J. Wolf a Gabriela Osvaldová)
/*Zlonice/