† 5. 3. 1998 prof. Karel Langer – Juraj
– výtvarník, pedagog; woodcrafter; v roce 1920
vstoupil do Obce Psohlavců, kdy v Hradci Králové působil K. Bukovanský,
který si tehdy říkal Lumír Hradecký.
Kmen Inků z Hradce Králové později vedl se svým přítelem J. Bílkem jako
kmen LLM a LPVP-ML. Již od roku 1922 se znal s M. Seifertem, se kterým
Kmen Inků tábořil u srubu Walden pod Smrekovicou v Nízkých Tatrách
na Slovensku.
V roce 1924 odchází z LLM společně s M. Seifertem a stává se jeho "pravou
rukou" v nové organizaci Klub woodcrafterů a později Lize pro výchovu
přírodou.
Ilustroval knihu E. T. Setona Z lesní říše (1925), s M. Seifertem vydával
Hlasatel Moudrost lesa. Především jeho zásluhou a plzeňáka F. Bendla se
byla velmi rychle v LVP-ML zavedena rada orlích per a nastává rozmach
plnění těchto zkoušek podle E. T. Setonova Svitku březové kůry (1925)
v překladu M. Seiferta.
Od roku 1927 podnikal Jaroslav Šimsa jako náčelník LLM kroky
k opětovnému sjednocení woodcraftu v Československu, pro jeho
dlouhodobou nemoc došlo ke sjednocení až na podzim 1928.
Jako člen náčelnictva sjednocené Ligy československých woodcrafterů
zodpovědný za orlí pera byl K Langer zvolen Radou důvěrníků dne 21. 10.
1928. Slučovací sněm tehdejších dvou woodcrafterských organizací (Ligy
Moudrost lesa a Ligy lesní moudrosti) proběhl na Samechově.
Po spojení s LLM a přejmenování na LČSW působil dále v náčelnictvu.
Po svatbě se stáhl z činnosti v LČSW (1930). Stál u zrodu Družstva Walden
(1932) se kterým spolupracoval po celou dobu existence.
V roce 1923 dokončil středoškolská studia v Hradci Králové; učitel - v Novém
Hrozenkově (1923 - 1925), v Opavě a ve Fryštáku – Karviná II (1925 - 1926),
v Jičíně v Čechách (1926 - 1928); studium na Vysoké škole umělecko-
průmyslové v Praze (1928 - 1932), profesorem kreslení na středních školách
v Bratislavě (1932 - 1939) a na dívčím reálném gymnasiu a učitelském ústavu
v Hradci Králové (1939 - 1940) a na Škole uměleckých řemesel v Brně (1940 -
1943);
Byl členem Svazu českých výtvarných umělců, své práce vystavoval doma
i v zahraničí, ilustroval knihu Zbojník na Gruni (1997). Je autorem odborných
článků a studií (např. Atlas lidových staveb). Kulturně historická a
etnografická cena Langerových prací leží zejména v jeho soupisu reálií
tradiční i současné vesnice, čímž se zařadil k předním českým
dokumentaristům lidové kultury.
V roce 1932 spolu s Antonínem Strnadelem provedení první expozice
Okresního muzea ve Vsetíně, v roce 1936 spolupráce na Salašnické výstavě
v Novém Hrozenkově, v roce 1942 zavedení výroby dřevěných hraček
v Novém Hrozenkově, a Valašské Bystřici, v letech 1944 - 1945 referent pro
lidovou a umělecko-řemeslnou výrobu v oblasti Obchodní a živnostenské
komory v Hradci Králové, založení a vedení vývojového oddělení Ústředí
lidové a umělecké výroby v Brně, v letech 1964 - 1972 spolupráce na výstavbě
Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, spolupráce při
budování Památníku národního umělce Antonína Strnadela v Novém
Hrozenkově, v roce 1980 organizoval výstavu „Nový Hrozenkov od minulosti
k dnešku“; v roce 1981 výstava „Lidová kultura v dokumentárních kresbách
Karla Langra“ v Karlovském muzeu ve Velkých Karlovicích;
výtvarné práce v oboru národopisu - kresebná dokumentace lidové kultury
jižního Valašska uložená v Národopisném muzeu v Praze (1929), kresebná
dokumentace pro Okresní muzeum ve Vsetíně (1929 - 1933), kresebná
dokumentace horního Vsetínska pro národopisné muzeum v Brně (1956 -
1958), kresebná dokumentace hanácké kultury pro národopisné muzeum
v Brně (1959 - 1960), kresebná dokumentace lidového nábytku a hraček
Hané pro Krajské vlastivědné muzeum v Olomouci (1972 - 1975),
O hnutí woodcraft se zajímal až do smrti – publicista Wampum 3-97;
publikace Lidová kultura v dokumentárních kresbách Karla Langra
(1981); Nový Hrozenkov se stal jeho druhým domovem, kam vždy dojížděl
na léto ze svého brněnského bydliště. Svůj vztah k tomuto místu zachytil
v knize Útržky ze vzpomínek na Nový Hrozenkov (1992);